Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Przedstawiamy skrótowe zestawienie informacji na temat wsparcia realizowanego przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Samozatrudniony (nie zatrudnia pracowników)
- Zwolnienie z obowiązku opłacania składek pobieranych przez ZUS,
- Świadczenie postojowe
- Odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. (bez opłaty prolongacyjnej).
Świadczenie postojowe dla samozatrudnionych- KLIKNIJ
Zleceniobiorca + wykonawca dzieła
Płatnik składek, który zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych
Każda firma
Aby otrzymać wsparcie z ZUS, w ramach „tarczy antykryzysowej”, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Są one dostępne na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i na stronie
www.zus.pl. Wnioski można złożyć:
- drogą elektroniczną przez
PUE ZUS - KLIKNIJ,
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS - do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS)
Kontakt telefoniczny z ZUS
1) specjalne nr telefonu dostępne w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15:
- 22 290 87 01
- obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji;
- obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły;
- 22 290 87 02; 22 290 87 03
- obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców.
2) ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.