Warianty odcinka Mysłowice-Kosztowy – Bielsko-Biała
W pierwszej połowie 2008 r. opracowanych było 5 wariantów drogi S1. Największe szanse na realizację miał wtedy wariant IV, który zaplanowano m.in. wzdłuż linii kolejowej Brzeszcze – Oświęcim. Jednakże wariant ten został oprotestowany przez UNESCO, ze względu na obawę naruszenia strefy ciszy wokół byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz - Birkenau.
W listopadzie 2009r. uzupełniono listę wariantów wariantem VI, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrezygnowała z rekomendowania tego wariantu drogi ze względów środowiskowych - obszar Natura 2000 "Stawy w Brzeszczach".
W 2012 r. powstały 4 nowe warianty drogi ekspresowej S1 będące kompilacją dotychczasowych wariantów. Oznaczono je literami: Warianty A [39,7 km], B [40,4 km], C [40,8 km], D [42,1 km].
Po wykonaniu studium techniczno – ekonomiczno - środowiskowego dla wariantów A, B, C, D wariant B ze względu na obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Stawy w Brzeszczach miał najmniejsze szanse realizacji, natomiast warianty A i C były wariantami preferowanymi, wywołały jednak wiele sprzeciwów. Wariant C został oprotestowany przez kopalnię "Brzeszcze”, przeciwko wariantowi A było zarówno Przedsiębiorstwo Górnicze „Silesia” jak i mieszkańcy gminy Miedźna.
W 2013 r. powstał nowy wariant, nazwany roboczo wariantem H. Ten nowy wariant nazwano wariantem hybrydowym gdyż jest w dużej mierze połączeniem dwóch wcześniejszych wariantów. Wariant H został poparty przez Przedsiębiorstwo Górnicze "Silesia", KWK "Brzeszcze" oraz władze gmin Miedźna, Bestwina i Brzeszcze.
Wariant ten będzie przebiegał przez gminy: Mysłowice – Lędziny – Imielin – Bieruń – Bojszowy – Miedźna – Brzeszcze – Wilamowice – Bielsko-Biała.
Obecnie wariant H został nazwany wariantem E i jest jednym z pięciu wariantów (A, B, C, D, E) branych pod uwagę przy wyborze przebiegu trasy S1.
Bądź na bieżąco z aktualnościami w Brzeszczach
wpisz swój adres e-mail i otrzymuj informacje na swoją pocztę