Bezpłatny odbiór odpadów zawierających azbest
Przypominamy o możliwości złożenia wniosku o bezpłatny odbiór i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest (eternit), pochodzących z rozbiórki dachów, elewacji i innych elementów budynków. To doskonała okazja, aby w bezpieczny i zgodny z prawem sposób pozbyć się niebezpiecznego materiału ze swojej posesji – bez ponoszenia kosztów transportu i składowania.
Dlaczego warto pozbyć się azbestu?
- Wyroby zawierające azbest, np. płyty dachowe czy elewacyjne, stanowią zagrożenie dla zdrowia – szczególnie w przypadku ich uszkodzenia lub demontażu.
- Wdychanie mikroskopijnych włókien azbestu może prowadzić do poważnych chorób układu oddechowego, w tym raka płuc, pylicy azbestowej i międzybłonniaka opłucnej.
- Obowiązek usunięcia wyrobów zawierających azbest w Polsce wynika z przyjętego przez Radę Ministrów „Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”. Program ten zakłada, że wszystkie wyroby azbestowe powinny być usunięte lub trwale zabezpieczone najpóźniej do 31 grudnia 2032 roku.
Kto i jak może skorzystać z bezpłatnego odbioru?
- Zgłoszenie potrzeby wywiezienia odpadów azbestowych osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne Gminy mogą składać w formie pisemnej w terminie do 1 sierpnia 2025 r. (w przypadku niewykorzystania całej puli środków możliwe jest wydłużenie terminu). Wnioski będą rozpatrywane w systemie rocznym według kolejności zgłoszeń z zastrzeżeniem, że w pierwszej kolejności wywożone będą odpady z terenu „dzikich wysypisk” powstałych na działkach należących do Gminy Brzeszcze.
Jak złożyć wniosek?
- pobierz formularz wniosku - dostępny w wersji papierowej w Urzędzie Gminy lub eletronicznej na stronie internetowej - KLIKNIJ
- wniosek można złożyć w formie papierowej osobiście w Urzędzie Gminy w Brzeszczach (ul. Kościelna 4, w godzinach pracy Urzędu) lub przesłać pocztą na adres: ul. Kościelna 4, 32-620 Brzeszcze (data złożenia do data wpływu wniosku do Urzędu, a nie data nadania przesyłki). Wnioski składane w wersji elektronicznej muszę być podpisane podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.
Odbiór odpadów realizowany jest raz w roku przez wyspecjalizowaną firmę, we wskazanym odpowiednio wcześniej terminie. Odbiór odpadów zawierających azbest planowany jest w IV kwartale 2025 r.
Jak przygotować odpady do odbioru?
- Zdemontowany azbest należy:
- umieścić na paletach i szczelnie owinąć folią (duże płyty faliste),
- drobne elementy – w szczelnych workach foliowych (big-bagach).
- Odpady należy ulokować w miejscu dostępnym dla pojazdu ciężarowego, zabezpieczonym tak, aby zapobiec dostępowi osób postronnych
Dodatkowe informacje
Szczegółowych informacji udzielają pracownicy Wydziału Środowiska Urzędu Gminy w Brzeszczach pod numerem telefonu 32 77 28 576.
Zadanie „Usuwanie odpadów zawierających azbest z terenu Gminy Brzeszcze” jest finansowane ze środków budżetu Gminy Brzeszcze oraz dotacji udzielonej Gminie przez Powiat Oświęcimski.
Bądź na bieżąco z aktualnościami w Brzeszczach
wpisz swój adres e-mail i otrzymuj informacje na swoją pocztę