W związku ze zmianą ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1000) od 27 lipca 2021 roku nie będzie możliwości złożenia przez internet wniosku o wydanie dowodu osobistego. Jest to związane ze zmianą zawartości warstw graficznej i elektronicznej wydawanych dokumentów tożsamości - w nowych dowodach zamieszczone będą odciski palców oraz podpis posiadacza dokumentu.
Przyczyną zmian jest konieczność dostosowania przepisów ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z 20 czerwca 2019 roku. Wszystkie państwa członkowskie UE zostały zobligowane do umieszczania w nich odcisków palców (w warstwie elektronicznej) i odręcznego podpisu posiadacza dowodu (w warstwie graficznej). Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie. A to oznacza, że zniknie możliwość składania elektronicznych wniosków o dowód osobisty.
Składanie online wniosku o dowód będzie możliwe wyłącznie w przypadku dokumentu dla dzieci do 12. roku życia. Od nich odciski palców nie będą pobierane.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnym urzędzie na terenie całej Polski. Nie ma obowiązku wnioskowania o dokument w miejscu zameldowania.
Dowody osobiste wydane przed dniem wejścia w życie ustawy ( przed 2 sierpnia 2021 r.) zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Nie będzie zatem koniczności wymiany dotychczas posiadanych dokumentów.
fot. PAP/Mateusz Marek