W lipcu 2006r. został przeprowadzony audyt certyfikujący, który potwierdził zgodność pracy Urzędu Gminy w Brzeszczach z wymaganiami określonymi przez normę ISO 9001:2001. Audyt przeprowadziła u nas firma certyfikująca TÜV NORD Polska Sp. z o.o. Polegał on na sprawdzeniu spełnienia poszczególnych punktów normy, dokumentacji systemowej oraz innych działań wdrożonych w ramach systemu. Urząd Gminy w Brzeszczach stał się kolejnym urzędem w Polsce, który może poszczycić się posiadaniem certyfikatu ISO 9001:2001.
Zakres certyfikatu obejmuje zarządzanie Gminą. Nadrzędnym celem Urzędu Gminy w Brzeszczach jest zapewnianie profesjonalnej i przyjaznej obsługi klientów wynikającej z wdrożonego i ulepszanego systemu jakości organizacji.
- Dlaczego podjęto decyzje o wdrożeniu systemu ISO?
Podjecie decyzji o wdrożeniu systemu ISO w pracy urzędu ma na celu przede wszystkim doprowadzenie do zwiększenia sprawności jego funkcjonowania poprzez m.in.: wzrost zaufania mieszkańców do realizowanych usług, skrócenie czasu trwania i oczekiwania przez klienta na zrealizowanie usługi, poprawę realizowanych procesów, poprawę przepływu informacji. Nadrzędnym celem jest zapewnianie profesjonalnej i przyjaznej obsługi klientów wynikającej z wdrożonego i ulepszanego systemu jakości organizacji.
- Cel Systemu Zarządzania Jakością
Uzyskanie certyfikatu jakości nie kończy procesu zarządzania jakością. Doskonalenie jakości jest procesem, który nigdy się nie kończy. Stale podejmowane są i będą działania dotyczące optymalizacji systemu jakości, które zapisywane są corocznie w planie jakości, uwzględniającym wnioski z przeprowadzanych audytów, wnioski mieszkańców itp. Zadaniem Urzędu jest bowiem stałe określanie czynników i działań, w wyniku których poprawiać się będzie satysfakcja klientów i pracowników oraz integracja z mieszkańcami.
- Plusy wdrożonego systemu ISO
Do głównych korzyści można zaliczyć:
- umacnianie roli urzędu jako instytucji pełniącej służbę publiczną,
- załatwianie spraw w terminach i trybach określonych w przepisach prawa i w obowiązujących procedurach,
- doskonalenie warunków organizacyjnych i technicznych obsługi klientów,
- wzrost zadowolenia i zaufania mieszkańców do realizowanych usług,
- zapewnianie sprawnego przepływu informacji wewnątrz organizacji,
- skrócenie czasu trwania i oczekiwania na zrealizowanie usługi,
podnoszenie świadomości o służebnej roli organizacji,
-ulepszanie standardów obsługi strony przy załatwianiu spraw oraz uzupełnianie i doskonalenie kwalifikacji oraz umiejętności pracowników,
- prowadzenie stałego monitoringu procesów, identyfikowanie obszarów do poprawy i stale doskonalenie poprzez realizacje planów poprawy jakości,
- utrzymanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001:2001,
- zwiększenie prestiżu urzędu, jasne określenie podziału odpowiedzialności i kompetencji pracowników.
- Co to jest jakość?
Według normy ISO 9001:2001 jakość to stopień, w jakim zestaw naturalnych charakterystyk (właściwości) spełnia wymagania. Ze strony dostawcy usług jakość rozumiana jest następująco: najpierw dostawca stara sie poznać wymagania klienta, a następnie dostosowuje cechy swojej usługi, aby uzyskać zadowolenie klienta. Ogólnie więc jakość w urzędzie to ustalenie takich sposobów pracy, które powodują, ze urząd działa lepiej i skuteczniej, a klient jest zadowolony ze świadczonych usług. Jakość ciągle powinna być doskonalona.